De salesafdelingen van Radio 538, Radio 10 Gold en Slam!FM werkten al samen. Slam!FM blijft als zelfstandig radiostation bestaan. Topman Bert Habets van RTL noemt de overname een belangrijke strategische stap: ,,Met de verdeling van de radiofrequenties is er de komende zes jaar zekerheid in het radiolandschap. Daarmee is dit het perfecte moment voor de overname.”

Directeur Jan-Willem Brüggenwirth van Radio 538 omschrijft Slam!FM als springplank voor nieuw dj-talent. Onder de vlag van RTL wil hij zowel het station als de radiotalenten verder tot ontwikkeling brengen.

Resterende aandelen

RTL Nederland koopt de zender van Lex Harding. Zijn investeringsbedrijf 2HMedia nam in juni 2006 de resterende aandelen van Slam!FM over van ID&T. Het dancebedrijf van Duncan Stutterheim was er destijds niet in geslaagd de verworven FM-frequenties winstgevend te maken.

De partijen doen geen mededelingen over de overnamesom. Slam!FM is een muziekzender die zich voornamelijk richt op jongeren tussen 16 en 34 jaar.

Dertiende plaats

In de ranglijst van best beluisterde radiozenders staat Slam!FM met Radio 4 volgens de meest recente luistercijfers op een gedeelde dertiende plaats. De zender haalde in de maanden februari en maart een marktaandeel van 2,1 procent. Dat is evenveel als de publieke klassieke zender Radio 4. De regionale omroepen voeren de ranglijst aan met een marktaandeel van 11,7 procent, gevolgd door Radio 538 (11,3 procent).

Slam!FM bereikt wekelijks 1,2 miljoen luisteraars. Volgens luisteronderzoeker Rob van Stuivenberg van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wordt het marktaandeel hoger als al deze luisteraars minder snel verder zappen. ,,Voor het bepalen van het marktaandeel geldt hoeveel mensen er luisteren en hoe lang ze dat doen. Slam!FM heeft relatief veel luisteraars, maar ze blijven minder lang hangen dan bijvoorbeeld de van Radio 10 Gold. Daarom staat Radio 10 Gold met 900.000 luisteraars hoger in de ranglijst'', aldus Van Stuivenberg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl